Ač se to nezdá, švihadlo totiž není jen nástroj, jenž má za úkol zlepšit naši fyzickou kondici. Švihadlo může velmi dobře pomoci i ke zlepšení motorických dovedností nejen dospělých, ale hlavně dětí.
Pokud totiž chceme, aby dítě dobře vyslovovalo a psalo, základem je podpora hrubé a jemné motoriky – tedy to, aby se správně pohybovalo a mělo určitou manuální zručnost. Ač se to nezdá, to, jak ovládáme svoje tělo, ovlivňuje, jak mluvíme. A nejen to. Pokud dítě neumí správě koordinovat své pohyby, těžko se z něj stane příznivec jakéhokoliv sportu. Proto jsou pro velmi malé děti tak důležité jednoduché aktivity jako je například sbírání a vkládání předmětů do otvorů, navlékání korálků, házení míčem či lezení po čtyřech. Umožňuje jim to získat správné vzorce úchopů, odhadu dálky a správných vzorců chůze. Pro větší děti, které už začínají chodit do školy, může být jednou z aktivit podporující správný vývoj právě švihadlo.
Skákání přes švihadlo podporuje spolupráci pravé a levé hemisféry. Dvou částí mozku, které jsou zodpovědné za myšlení. Čím je spolupráce lepší, tím je pro děti jednodušší proces učení i dlouhodobá koncentrace.
Správné skákání podporuje také koordinaci rukou a nohou. To nejen pomáhá ke zlepšení koordinace potřebné v různých sportech, ale hlavně ke správnému držení těla.
Tipy pro používání švihadla
- neskákejte na tvrdém a nerovném povrchu
- dbejte na správnou délku švihadla
- přes švihadlo mohou skákat i dospělí, zlepšíte si tím svoji kondici
- pro menší děti je vhodné začít se skákáním přes obruč. Pohyb je podobný, ale nevyžaduje tolik koordinace
Přes švihadlo se nemusí skákat jen klasicky
- je možné být také v podřepu, švihadlem točit kolem sebe a ostatní přes něj mohou skákat
- dva lidé uchopí švihadlo, každý za jeden konec, a točí jím v jednom směru. Ostatní pod ním pobíhají či jej přeskakují. V tomto případě je mnohem lepší delší švihadlo či lano
- pro malé děti se může švihadlo položit na zem a oni na něm mohou chodit nebo naopak na něj nesmí šlápnout a musí jej přeskočit